fbpx

Wydajna firma to sprawne IT – zwłaszcza teraz, gdy wiele spraw załatwiamy online. Słaby sprzęt i zabezpieczenia mogą prowadzić nawet do paraliżu działalności. Jak jednak dbać o procesy IT w małej firmie? Czy trzeba zatrudnić komplet specjalistów? Sprawdź, jak efektywnie zarządzać IT w firmie, by nie stracić płynności biznesowej.

Zadania IT w firmie

Obecnie niemal każda firma wymaga zaplecza IT – niezależnie od profilu jej działalności. Przedsiębiorcy korzystają ze współczesnych rozwiązań, takich jak m.in. witryny internetowe, chmury z danymi, programy biurowe i rozliczeniowe, czy aplikacje do zarządzania pracą. Technologia i internet oferują szereg możliwości, aby jednak wykorzystywać je w pełni, należy zadbać o kilka sfer.

Bezpieczeństwo i ochrona danych

Zabezpieczenia poufności i dostępności do danych firmowych oraz informacji o klientach i kontrahentach to podstawa w działalności. Obecnie kwestie te regulowane są przez rygorystycznie prawo polskie i europejskie. Wyciek danych może narazić firmę na ogromne straty finansowe, kary administracyjne, a także utratę zaufania do marki. Szczególnie ważne jest ograniczenie dostępu osobom trzecim, zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem, czy utratą danych na skutek zdarzeń losowych.

Konfiguracje i aktualizacje oprogramowania

Przygotowanie narzędzi pracy dla nowego pracownika, wymagana aktualizacja systemu, czy wdrażanie nowych rozwiązań – każda z tych i podobnych operacji powinna być wdrożona sprawnie i bezbłędnie. W innym przypadku praca części osób, a nawet całej firmy może zostać zakłócona.

Wybór i zakup sprzętu

Mimo że wybór odpowiedniego sprzętu komputerowego może wydawać się zadaniem lekkim i przyjemnym, to nie warto bagatelizować tego zajęcia. Zarówno hardware, jak i software musi się zgadzać, a wybrane rozwiązania nie powinny generować niepotrzebnych kosztów. Tymczasem ogrom dostępnych na rynku możliwości przytłoczy niemal każdego laika.

Strony internetowe i aplikacje

Własny sklep internetowy, strona wizytówka, serwis, czy aplikacja – ich stworzenie i uruchomienie to nie wszystko. Aby działały prawidłowo i odpowiadały na zmieniające się potrzeby klientów oraz firmy, muszą być administrowane, zabezpieczone i modernizowane.

Reakcja w razie problemów technicznych

Nie sposób uniknąć problemów technicznych – ważny jest jednak sposób i czas reakcji. To, jak sprawnie zostaną wdrożone działania naprawcze bądź rozwiązania tymczasowe, ma bezpośredni wpływ na skalę problemu, a co za tym idzie – straty finansowe.

Jak ograniczyć koszty związane z IT?

Większość przedsiębiorców rozumie, jak ważne obecnie jest dobrze działające zaplecze informatyczne. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na stworzenie działu technicznego w swojej firmie (i nie każdy ma taką potrzebę). Efektywne zarządzanie IT nie zawsze wiąże się jednak z zatrudnianiem informatyków, czy programistów. Oszczędność w przypadku firm o mniejszych potrzebach IT może stanowić outsourcing.

Czym jest outsourcing IT?

Outsourcing IT to nic zlecanie prac działu IT zewnętrznym specjalistom. W ramach stałej współpracy wykonują oni zadania, którymi zajmowałby się stacjonarny dział techniczny. W zależności od potrzeb takie działanie może być stałe lub doraźne. W przypadku firm, które nie zatrudniają informatyków, jednak funkcjonują w sferze internetowej, polecanym rozwiązaniem jest kompleksowy opiekun IT.